Snad pro každého, kdo někdy zkusil nakreslit komiks, byla otázka „jak na to“ velmi důležitá. Pokusíme se na ni nalézt odpověď.

Kam za inspirací

Zdánlivě všední život kolem nás, svět fantazie, ale i ukázky z komiksové tvorby ve školních časopisech nás mohou inspirovat. Co však dělat, když nápad stále nepřichází?


Příběh komiksu

Nápad je důležitý, ale nyní potřebuješ promyslet celý děj.

Postavičky a prostředí

Jak dosáhnout toho, aby se v prostředí děje a podobách postaviček čtenář vyznal?

Okénka, text a bubliny

Podoba okének, bublin nebo množství textu jsou pro úspěch komiksu důležité. Co je o nich dobré vědět?

Na co nezapomenout

Ať již budeš komiks vytvářet jako spoluautor (spisovatel – scénárista, kreslíř, třeba i tvůrce bublin, korektor, grafik…), nebo budeš kreslit celý příběh sám (sama), měl(a) bys především:

Příklady zajímavých komiksů ze školních časopisů (viz příloha)

Klišík, Lukáš – Smolen, Marek: 16. komix

Lukáš a Marek připravili pro školní časopis hezký strip. Vyprávějí v něm divákům vtip rozkreslený do tří okének. V posledním okénku zasahuje text trochu do obličeje postavičky.

Vorel, J.: Pár věcí, co nedělat s technikou

Zdařilý, úsporně nakreslený komiks, u kterého sehrává hlavní úlohu komická nebo šokující informace.

Klevetová, Eliška: Rytíři u kulatého stolu

Eliška zajímavě shrnula děj známého příběhu do několika okének komiksu. Podobně by žáci mohli vytvářet své záznamy do čtenářských deníků, co říkáte? Větší bublina u prvního okénka by pomohla čitelnosti textu.

Neznámý autor: Puzzleman…

Pěkný, barevně úsporný komiks, vytvořený jednoduchou linkou. Postavička Puzzlemana poukazuje na název školního časopisu Puzzlík. Přihlásí se autor (autorka) komiksu?

Onderka, Jan: Komiks

Komiks nemá zatím název. V tomto díle se seznamujeme s postavičkami, je naznačen děj. Nezbývá, než s napětím očekávat pokračování.

Chvojková, Anna: Ptáček v kleci a netopýr

Anna přetvořila úspěšně známou Ezopovu bajku do podoby komiksu. Text v okénkách sdělí čtenářům vše podstatné. Nepravidelný tvar okének, podobně jako „načrtávaná“ kresba pastelkou, vtahují čtenáře do děje.

Neznámý autor: Komiks

Za povšimnutí stojí, že děj komiksu je vystavěn za pomoci dvou vět. Mohlo by být zajímavé tyto věty nabídnout všem žákům ve třídě a sledovat, jaké příběhy pod nimi naleznou. Jestlipak se přihlásí tvůrce komiksu?

Beneš, Ondřej: Cestování časem

Ondřej na úvod komiksu připomíná obsah předchozího dílu. V tomto díle dochází k dějové zápletce, jejíž vyřešení mohou čtenáři očekávat v některém z příštích čísel školního časopisu. Těšíte se také?

Zdroje:

  • Klišík, Lukáš – Smolen, Marek: 16. komix, Volaráček, listopad – prosinec 2011
  • Vorel, J.: Pár věcí, co nedělat s technikou, Školní noviny, ročník 6, číslo 13
  • Klevetová, Eliška: Rytíři u kulatého stolu, Bonbónky, 2011/2012, číslo 2
  • Neznámý autor: Puzzleman…, Puzzlík, ročník 8, 2011/2012, leden
  • Onderka, Jan: Komiks, Podlavičník, podzim 2011
  • Chvojková, Anna: Ptáček v kleci a netopýr, Neočekávané výstupy, ročník 3, listopad 2011
  • Neznámý autor: Komiks, Druhé patro, ročník 10, číslo 2
  • Beneš, Ondřej: Cestování časem, Písařík, ročník 17, číslo 71

Doporučené zdroje:

  • Dudek, Dalibor: Návod pro ty, kteří začínají tvořit komiks: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-casopisy/komiks-4
  • Dudek, Dalibor: Jak na komiks - Jak začít: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/jak-na-komiks

Zuzana Dudková

Zobrazení: 49058

Hodnocení: 2.1 (1841 hlasů)

Související články:

 

15. 3. 2012

 

Pro hlasování je potřeba mít zapnuto cookies