Čtenáři se mohou na jednotlivých stránkách školních časopisů snadno ztrácet. Proto mají časopisy své rubriky, v nichž se soustředí texty určitého zaměření. Soutěž Náš časopis mapuje úroveň rubrik ve školních časopisech již od prvního ročníku. Co můžeme doporučit?
Šotkova doporučení ke struktuře školních časopisů
-
Zkuste napsat úvodník, kde stručně představíte téma časopisu. Úvodník slouží také jako průvodce jednotlivými příspěvky nebo může mít podobu karikatury. Čtenář zde zjistí, jaké je stanovisko časopisu k tématu. Vedle úvodníku vyčleňte prostor pro představení nejdůležitějších příspěvků (rozhovor, reportáž…).
-
Jednotlivá čísla školních časopisů zkuste tematicky zaměřit.
-
Rubriky mohou být stálé, občasné i aktuálně zařazené. Předem promyslete jejich pojetí a název. Musíte si odpovědět na otázky: • Na co chce rubrika upozornit? • Co si klade za cíl? • Co patří do této rubriky? Kolem čeho se rubrika bude točit?
-
Nezapomínejte na tiráž! Zde se čtenář dozví, kdo časopis vydává, případně kdo jej tiskne, ročník, číslo a rok vydání časopisu, jména a funkce redaktorů, kontaktní adresy.
Plný počet bodů v kategorii „Promyšlenost rubrik“ získaly časopisy:
-
Bublanina
-
Druhé patro
-
Gag-Ben
-
Hugo
-
Papjérky
-
Písařík
-
Školní noviny
Článek Kvalitní školní časopisy (viz Doporučené zdroje) nabízí webové adresy vedoucí k těmto časopisům.
Doporučené zdroje:
-
Dudek, Dalibor: Kvalitní školní časopisy: http://www.sotkoviny.cz/jak-na-casak/souteze-casopisu/kvalitni-skolni-casopisy
-
Dudek, Dalibor: Promyšlenost rubrik: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-soutez-casopisy/nas-casopis-4
Související články:
1. 6. 2016