Reportáž je jedním z nejčetnějších a současně nejnáročnějších novinářských žánrů. Nabízí čtenáři svědectví o důležitých, aktuálních, nevšedních i neočekávaných skutečnostech. Může pobavit i poučit. Autor reportáže je účastníkem a současně pozorovatelem. Jak se taková reportáž píše?
Novinář je v reportáži tak trochu literární postavou. Je vypravěčem příběhu, díky kterému získáme přehled o situaci či místě a vytvoříme si představu o události. Jak na to?
Jak napsat reportáž
Mít, o čem psát, předpokládá shromažďovat fakta a názory, vést rozhovory i fotodokumentaci. Co s tím vším udělat?
Příklady zajímavých reportáží ze školních časopisů (ukázky naleznete v příloze)
Nechvátalová, Anna – Kadlec, Aleš: Mikulášská nadílka
Anna a Aleš ve fotoreportáži s výstižnými popisky fotografií nabízí údaje i emoce. Závěrečná fotografie vyvolá ve čtenáři otázku: Co se asi odehrává za zavřenými dveřmi?
Dostálková, Adéla: Dějepisný projektový den
Adéla poutavě popisuje výuku dějepisu v šesté třídě. Článek provázejí fotografie neznámého autora, které přibližují čtenáři dění ve třídě.
Mejzlíková, M. – Kršková, M.: Školní turnaj v páce
Autorky se v reportáži věnují tématu zábavnému a také je zábavně popisují. Neopomenou si všimnout ani takové maličkosti, že děvčata působila při zápolení upraveněji než chlapci. Veselou atmosféru akce ilustrují fotografie. Čtenáře by jistě zajímal jejich autor.
Decknerová, Kathrin: Oloupat krevety je věda
Kathrin v reportáži popisuje svoji účast na kurzu vaření s televizní celebritou Emanuelem Ridim. Ve svém textu podává věcné informace a současně čtenářům servíruje emoce. Vyjadřuje osobní postoj. Čtenářům nabízí fotografie z rodinného archivu.
Kiki: Hory bychom si zopakovali!
V mediálním světě plném negativních zpráv jsou pozitivně laděné školní reportáže pohlazením na duši. Patří mezi ně i tato, jejíž autor (autorka?) v textu popisuje dramatické i zábavné momenty lyžařského výcviku sedmého ročníku. Reportáž je doplněna o fotografie H. Kolpakové.
Zdroje:
- Nechvátalová, Anna – Kadlec, Aleš: Mikulášská nadílka, Školní revue, ročník 7, číslo 2
- Dostálková, Adéla: Dějepisný projektový den, Písařík, ročník 17, číslo 71
- Mejzlíková, M. – Kršková, M.: Školní turnaj v páce, Hugo, 2011/2012, číslo 2
- Decknerová, Kathrin: Oloupat krevety je věda, GAG-BEN, ročník 20, číslo 1
- Kiki: Hory bychom si zopakovali!, Puzzlík, 2011/2012, leden
Doporučené zdroje:
- Dočekalová, Markéta: Tvůrčí psaní pro každého, Grada Publishing, 2006
- Osvaldová, Barbora - Halada, Jan a kol: Praktická encyklopedie žurnalistiky, Libri, Praha, 2002
Související články:
- Náš časopis 2012 – 8. díl - Marketing
- Náš časopis 2012 – 10. díl - Jak vytvořit komiks
- Soutěž školních časopisů – Náš časopis 2012
14. 3. 2012