Radek Sárközi
Jak se pozná kvalitní školní časopis? Vezměte si svůj oblíbený časopis, který kupujete (ať už je to Sluníčko, Mateřídouška, ABC, 21. století Junior, Bravo Girl nebo IN!). Vedle položte váš školní časopis. A teď si zkuste zapsat, v čem se liší… Co má časopis z obchodu, ale váš školní časopis ne? Co naopak najdou čtenáři ve vašem školním časopise, ale v časopise ze stánku to chybí?
Zobrazení: 64929
1. 8. 2016
Časopis
Zuzana Dudková
Čtenáři se mohou na jednotlivých stránkách školních časopisů snadno ztrácet. Proto mají časopisy své rubriky, v nichž se soustředí texty určitého zaměření. Soutěž Náš časopis mapuje úroveň rubrik ve školních časopisech již od prvního ročníku. Co můžeme doporučit?
Zobrazení: 42746
1. 6. 2016
ČasopisSoutěž
Dalibor Dudek
Jak postupovat při vytváření komiksu? Jak vzniká příběh v obrazech? Následující doporučení vám napoví, jak na to.
Zobrazení: 78686
1. 9. 2015
KomiksTipy pro psaní
V tomto článku vám představíme několik forem účinné reklamy, které můžete využít při propagaci vaší oblíbené školní akce nebo třeba pro zviditelnění vašeho školního časopisu či literárního sborníku.
Zobrazení: 51108
1. 8. 2015
ReklamaTipy pro psaní
Jana Šrámková
Víte, že kdykoliv kamarádovi něco doporučíte, vychválíte, nebo naopak řeknete, že to za nic nestojí, tak děláte recenzi? Druhy článků v časopisech mají někdy speciální názvy, takže působí jako něco odborného, ale není to vždycky tak. Právě recenze se určitě není třeba bát! Recenze je nejpřirozenější způsob, jak někomu říct, co je dobré, zajímavé, zábavné, nebo čím se nemá cenu zabývat. Proto také recenze čteme - abychom nemuseli číst nepovedené knihy, nechodili na špatné filmy a divadelní představení, abychom nepořizovali nepraktické výrobky a nehráli nezáživné hry, zkrátka abychom nekupovali zajíce v pytli.
Zobrazení: 42086
1. 7. 2015
Publicistické žánryRecenze
U článků zveřejněných na internetu bývá často čtenářům umožněno, aby publikovali své vlastní názory v diskuzním fóru pod příspěvkem. Mnohdy tak vznikne velmi zajímavá diskuze s autorem článku nebo mezi autory diskuzních příspěvků navzájem. Jindy se bohužel „diskuze“ zvrhne ve vzájemné osočování… O tom, jak psát kvalitní diskuzní příspěvky pod články na internetu, se podrobně zamýšlí Šotek.
Zobrazení: 57639
1. 6. 2015
Publicistické žánry
V příloze tohoto článku odpovídá Šotek na otázky z jednotlivých částí tématu "rozhovor".
Zobrazení: 59537
1. 5. 2015
Publicistické žánryRozhovorTipy pro psaní
Šotek čte pro vás ze své Kuchařky začínajícího reportéra…
Zobrazení: 56811
1. 4. 2015
Publicistické žánryTipy pro psaníReportáž
Zobrazení: 45914
4. 9. 2012
Zobrazení: 52126
19. 7. 2012
Zobrazení: 54474
4. 7. 2012
Pro časopis je důležité, aby se divákům a čtenářům vtiskl do paměti jeho specifický vzhled. Navrhnout a vytvářet dobrý layout není nic snadného, předpokládá to výtvarné cítění, ale i smysl pro logiku.
Zobrazení: 46283
10. 4. 2012
Fotograf je vlastně malíř, který používá místo barev světlo. Nechte si poradit známým fotografem Janem Šilpochem, jak kreslit světlem tak, aby byl výsledný snímek co možná nejlepší.
Zobrazení: 46179
28. 3. 2012
Recenzí se dělíme o naše zkušenosti a názory. Říkáme, co je zajímavé, nebo čím se nemá cenu zabývat. Recenzovat můžeme knihy, časopisy, hračky, hry, oblečení, mobilní telefony, zkrátka cokoli. Jak na to?
Zobrazení: 47067
27. 3. 2012
ČasopisSoutěžRecenze
Propagovat školní časopis znamená představit časopis veřejnosti a přesvědčit ji o jeho kvalitách. Jak na to?
Zobrazení: 47461
16. 3. 2012
ČasopisSoutěžReklama
Zpravodajství o významných, zajímavých, překvapivých, tragických nebo jinak atraktivních událostech patří k nejstarším činnostem novinářů. Co je úkolem zpravodajství? A jak se mu věnují redaktoři školních časopisů?
Zobrazení: 44189
15. 3. 2012
Publicistické žánryČasopisSoutěž
Snad pro každého, kdo někdy zkusil nakreslit komiks, byla otázka „jak na to“ velmi důležitá. Pokusíme se na ni nalézt odpověď.
Zobrazení: 48823
ČasopisSoutěžKomiks
Zobrazení: 45509
14. 3. 2012
Publicistické žánryČasopisSoutěžReportáž
Marketing napomáhá firmám k získání výhod před ostatními, udržování povědomí o jejich zboží, rozumnému využívání peněz, zvyšování prodeje…Redakce školních časopisů mají před sebou trochu jiné cíle, v určitém smyslu jsou však firmou také. Aby byly firmou úspěšnou, musí se soustředit na své čtenáře, jejich očekávání, přání a potřeby.
Zobrazení: 44187
13. 3. 2012
ČlánekSoutěž
Některé školní časopisy jsou uváděny poutavými slogany. Takový reklamní text musí během několika vteřin zaujmout naši pozornost, vytvořit potřebnou atmosféru a vyjádřit základní myšlenku jazykem, který nám bude blízký.
Zobrazení: 48803
12. 3. 2012
Bez rozhovoru se v současnosti neobejde snad žádný časopis; patří k vyhledávaným a čteným žánrům i v časopisech zaměřených na mladé čtenáře, populární je rovněž v časopisech vytvářených školními redakcemi.
Zobrazení: 45359
11. 3. 2012
ČasopisSoutěžRozhovor
Logotyp je grafický symbol doplněný o text. Napomáhá propagaci výrobku nebo společnosti; s kvalitním logotypem si je divák ihned spojí. Je totiž nejen hezký, ale i snadno zapamatovatelný.
Zobrazení: 45707
10. 3. 2012
Školní časopisy vznikají na školách jako výsledek výukového projektu; jejich majitelé je nešíří a neprodávají za účelem zisku. Nepotřebují své časopisy nikde registrovat. Přesto se pojďme podívat na tiskový zákon, pomůže nám vybrat důležité údaje do tiráže.
Zobrazení: 45362
9. 3. 2012
Anketa nabízí pohled na to, jaký má kdo názor, nebo umožňuje získat určitou představu o problému, kterým se zabýváme. Jaká témata a jaké zpracování nabízejí svým čtenářům školní časopisy? Pojďme se na některé z nich blíže podívat.
Zobrazení: 45399
8. 3. 2012
Zobrazení: 43976
7. 3. 2012
Zobrazení: 49409
6. 3. 2012
Všichni jsou, aniž by si to často uvědomovali, stálým cílem reklamních textů. Stačí procházet se téměř kdekoli…a všudypřítomné upoutávky ve vás zkoušejí vyvolat zvědavost. Někdy i vy sami potřebujete udělat někomu nebo něčemu reklamu. Pokuste se proniknout hlouběji do tajů reklamního textu.
Zobrazení: 53731
24. 1. 2012
Najděte na mapě místa, kde vznikaly kvalitní školní časopisy, vítězové soutěže Náš časopis 2011. Z mapky se snadno dostanete na PDF soubory, kde si můžete celé časopisy prohlédnout. Nechte se jimi inspirovat pro vydávání svého vlastního školního časopisu. Klikněte na obrázek a vyzkoušejte to.
Zobrazení: 29140
28. 10. 2011
Loňský školní rok napsal hezkou sedmičku k počtu let vydávání školního časopisu na ZŠ Miloše Šolleho v Kouřimi. V říjnovém čísle (2010) školního časopisu Puzzlík se píše: Idefix končí, Puzzlík začíná…Důležitá informace pro všechny příznivce tohoto časopisu, vždyť ještě v září 2010 vyšel pod názvem Idefix! Návrh na změnu vzhledu i názvu časopisu vzešel od nové redakce. K obojímu jim můžeme pogratulovat. Věřím, že časopis zaujme i vás.
Zobrazení: 47124
14. 9. 2011
Na ZŠ Pulická v Dobrušce vycházel nejprve školní časopis pod vedením učitelů českého jazyka, avšak po dvou až třech číslech tato aktivita ustávala. Se zavedením volitelného předmětu Mediální výchova se nyní daří časopis vydávat pravidelně. A jeho jednotlivá čísla mají velmi slušnou úroveň!
Zobrazení: 44815
13. 9. 2011
Časopis ChrastPark nás zaujal již během soutěže Náš časopis 2010; ještě se „nevešel“ mezi deset oceněných, ale mezi stovkou přihlášených školních časopisů se rozhodně neztratil. O rok později již obdržel druhé místo v soutěži Školní časopis roku 2011 Pardubického kraje. A přesvědčil svojí kvalitou také nás.
Zobrazení: 50002
12. 9. 2011
První certifikáty „Kvalitní školní časopis“ jsou uděleny a my vám nyní postupně představíme časopisy, které si toto ocenění zasloužily. Poodhalíme vám tajemství vzniku zajímavých názvů časopisů, získáte tipy, jak nalákat nové čtenáře, jak vtisknout časopisu atraktivní grafickou podobu, jaké nové rubriky vytvořit... Dozvíte se, v jakých předmětech se žáci tvorbě časopisu věnují, a možná pak dáte podnět pro vznik podobného předmětu i na vaší škole.
Zobrazení: 64078
9. 9. 2011
Již brzy udělíme první certifikáty "Kvalitní školní časopis". Tento certifikát bude mít grafickou podobu a žáci si jím budou moci ozdobit obálky svých časopisů. Podmínkou pro jeho získání je zlepšení kvality časopisu. Vybraným školním časopisům bude certifikát přiznán v červnu 2011.
Zobrazení: 29688
16. 5. 2011
Tereza Srpová
V tomto díle seriálu se obracíme na milovníky her. Přinášíme vám rady, co by mohla obsahovat recenze deskové hry.
Zobrazení: 57904
5. 5. 2011
Vydáváte časopis nebo noviny v tištěné či elektronické podobě pro své spolužáky, kamarády? Pak se můžete přihlásit do pátého ročníku soutěže "Školní časopis a noviny roku 2011", podělit se tak o své novinářské zkušenosti s dalšími redaktory a získat inspiraci pro rozvoj svého časopisu nebo novin. Vítěze samozřejmě čekají zajímavé ceny.
Zobrazení: 31927
27. 4. 2011
Soutěž
Proč se píší recenze? Smyslem recenze je podělit se o zkušenosti a názor. Čtenáře zajímá váš vlastní názor. Tedy informace o tom, proč jste se rozhodli vyzkoušet nebo užívat počítačovou nebo deskovou hru, co vás přivedlo do kina právě za tímto filmem, jak jste se dostali k této knize; čtenáři ocení zejména informace o tom, co se vám líbí, co vám vyhovuje, co vás zklamalo. Zda byly vaše představy naplněny, a jaké je vaše doporučení. Jak na to?
Zobrazení: 59153
23. 3. 2011
Šotek si pro vás připravil několik otázek. Nebojte se, není to test. Spíše otázky k zamyšlení, které vás mohou přivést spolu se Šotkovo Kuchařkou začínajícího reportéra k napsání dobré reportáže.
Zobrazení: 59231
17. 2. 2011
Některé školní časopisy v soutěži nezvítězily, ale získaly čestná uznání za učitou oblast, ve které jsou opravdu dobré. Podívejte se, co vše jsme hodnotili a jak vypadají časopisy, které byly v těchto oblastech nejlepší.
Zobrazení: 74241
15. 2. 2011
Novinář je ve zdánlivé výhodě: volí téma, klade otázky, zpracovává atmosféru i konečnou podobu rozhovoru. Jak se s tím vypořádat, ocitnete-li se v roli zpovídaného?
Zobrazení: 56091
18. 1. 2011
Pro rozhovor vedený z očí do očí bývá rozhodující naše příprava a atmosféra, ve které probíhá. Jak si tedy připravit a formulovat otázky?
Zobrazení: 62418
Zdánlivě jednoduchá věc - vést s někým rozhovor. Ale jak to udělat, aby takový rozhovor byl poutavý, zajímavý i pro čtenáře?
Zobrazení: 55931
Jak k rozhovoru přistupovat, abychom se dozvěděli něco opravdu zajímavého?
Zobrazení: 56296
17. 1. 2011
Jak to zařídit, aby se rozhovor dobře četl a přitom se z něj neztratilo nic podstatného?
Zobrazení: 65276